Kilka porad dla biznesowych debiutantów

07.12.2015.
Kilka porad dla biznesowych debiutantów
Co roku w Norwegii rejestruje się około 30 000 nowych firm. W ciągu pierwszych pięciu lat od otwarcia działalności zamknięte zostaje od 50 do 60 proc. z nich. Najczęściej świadczy to o braku gruntownego przygotowania do działalności.
Pod koniec grudnia w Oslo odbyły się targi przedsiębiorczości, na których przedstawiciele urzędu skarbowego (Skatteetaten), Innovasjon Norge, Altinn, Brønnøysundregistrene oraz urzędu patentowego (Patentstyret) udzielali rad początkującym przedsiębiorcom. Oto kilka z nich:

Znajdź biuro księgowe

W momencie otwarcia działalności nie możemy mieć „pasywnego” podejścia do płacenia podatków: nie wystarczy już tylko odbierać rozliczenia podatkowego i czekać na ewentualny zwrot podatku. Trzeba samemu oszacować ile będziemy zarabiać i ile zapłacimy zaliczki na podatek cztery razy do roku. Po wystawieniu faktury sprzedaży powyżej 50 000 NOK należy zarejestrować się w Rejestrze VAT (MVA-registeret). Jeśli mamy cień podejrzenia, że obowiązki związane z prowadzeniem księgowości przekraczają nasze możliwości, należy skorzystać z pomocy autoryzowanego biura księgowego. Warto pamiętać, że jakiekolwiek opóźnienia w opłatach powodują natychmiastowe sankcje finansowe, a igranie z urzędem skarbowym może okazać się niezwykle kosztowne.

Wybierz odpowiednią formę działalności

Najbardziej popularne rodzaje działalności gospodarczej w Norwegii to firma jednoosobowa (ENK) spółka akcyjna (AS). Wybór formy działalności odpowiedniej dla branży, warunków finansowych właściciela, czy wymogów klienta to najczęstsze wyzwanie dla początkujących przedsiębiorców.

Mówiąc najprościej: działalność jednoosobowa wiąże się z ponoszeniem przez właściciela pełnej odpowiedzialności za zobowiązania firmy. Odpowiedzialność za prawidłowe działanie firmy w przypadku AS ponosi zarząd spółki, ale w praktyce trzeba wziąć pod uwagę znacznie więcej czynników.

Zaistniej w Internecie

Posiadanie strony internetowej z informacjami kontaktowymi to absolutne minimum w dzisiejszych czasach. Już przy wyborze nazwy firmy warto sprawdzić dostępność domeny internetowej. Obecność firmy może przejawiać się na różne sposoby.

Coraz częściej słyszy się o polskich firmach, które odniosły sukces zamieszczając informacje o swoich produktach na portalach ogłoszeniowych. Krok po kroku zdobywają w ten sposób klientów, ale co ważniejsze – referencje, bez których w Norwegii nie ma szans na rozwinięcie skrzydeł.

Sprawdź rynek

Eksperci radzą, żeby nie przywiązywać się zbyt mocno do produktu lub usług, które zamierzamy sprzedawać, ale żeby najpierw sprawdzić dokładnie popyt. Ponadto podkreśla się, że jedynym sposobem na sprawdzenie, czy nasza idea ma szanse powodzenia jest bezpośredni kontakt z klientami - to ich opinię powinniśmy brać pod uwagę.

Pytaj - kto pyta nie błądzi

Polscy przedsiębiorcy z powodzeniem odnajdują się na rynku norweskim. Jest coraz więcej instytucji i urzędów, które ten trend dostrzegają i są w stanie tę przedsiębiorczość wesprzeć. Zmieniające się przepisy, np. w branży budowlanej nie stanowią już tak wielkiej bariery jak jeszcze kilka lat temu.

Doskonałym przykładem jak duże jest zapotrzebowanie na rzetelne porady są darmowe kursy „ABC firmy w Norwegii” prowadzone przez firmę Novum Consulting. W 2015 roku skorzystało z nich ponad 120 przedsiębiorców zainteresowanych otwarciem własnej działalności biznesowej. W przyszłym roku planowane są kolejne edycje kursu obejmujące najnowsze zmiany w przepisach.


Źródło: http://www.dn.no/grunder/
Gość
Wyślij
Komentarze:
Od najnowszych
Od najstarszych
Od najnowszych


forrestjohn Janek

16-11-2016 19:56

znaczy sie jest to jakiś "wymyk" że są zamykane?

ppp ppp

08-12-2015 10:22

"W ciągu pierwszych pięciu lat od otwarcia działalności zamknięte zostaje od 50 do 60 proc. z nich"- ale to wcale nie znaczy ,ze one sa zamykane z powodu nierentownosci!

Zmieniony ( 31.10.2017. )
 

Przydatne linki