Praca i pieniądze
Narażeni na dodatkowe koszty przesyłki
30
Czy otrzymaliście wraz zamówioną paczką wezwanie do zapłaty dodatkowych kosztów? Sklep internetowy może zapłacić za niespodziewane koszty przesyłki.
Nowy próg cenowy zamówień przez internet stał się powodem wielu problemów. Osoby, które zamawiają towary zza granicy poniżej 350 koron otrzymują często wezwania do opłacenia dodatkowych kosztów za usługę.
Nawet jeśli twoje zamówienie nie przekracza ceny 350 koron (wraz z przesyłką) to możesz otrzymać wezwanie do zapłacenia dodatkowych kosztów (nor. moms, gebyr). Powodem tych kosztów jest to, że niektóre firmy transportowe (takie jak np. DHL) dodają do opłaty oszacowane koszty za wykonanie usługi. Jeśli na przesyłce nie ma informacji o wysokości cła, jego oszacowana wysokość może znacznie przekraczać kwotę, którą miał klient zapłacić.
„To nie jest odpowiedzialność klienta”
- Wiemy, że takie rzeczy się zdarzają, należy sobie zadać pytanie, czy jest to w porządku – mówi Ragnar Wiik z Forbruker Europa.
Forbruker Europa jest częścią organizacji Forbrukerrådet. Norweski oddział jest częścią sieci, która odpowiada za bezpieczne zakupy na terenie państw Europejskiego Obszaru Gospodarczego.
foto: commons.wikimedia.org
Zarówno DHL, jak i Tollvesenet (Urząd Celny) twierdzą, że za odpowiednie oznaczenia na paczce odpowiada klient. Odpowiednie oznaczenie paczki pozwala uniknąć dodatkowych kosztów związanych z transportem.
Forbruker Europa i Forbrukerrådet są zdania, że ten wymóg jest bez sensu, ponieważ klient nie ma żadnego wpływu na wysyłkę paczki aż do momentu gdy trafi do jego rąk. Na razie Rada Konsumenta nie ma żadnych przykładów popartych prawem, ale ma kilka rad dla klientów.
Koszty opłaci sklep
- Myślę, że tą sprawą powinny zająć się sklepy – mówi Anne Sofie Faye-Lund z Forbrukerrådet.
Nowe prawo konsumenckie stworzyło wymóg na podstawie którego klient przed ukończeniem transakcji otrzymuje informacje o wszystkich ponoszonych kosztach. Przepisy te dotyczą wszystkich państw należących do Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Nie jest do końca ustalone jak bardzo dokładnie sklepy muszą przedstawiać koszty, ale Faye-Lund jest zdania, że sklepy powinny powiadomić klienta o sumie końcowej i dołączyć informację o ewentualnych kosztach dodatkowych jakie może ponieść klient.
foto: marketingfacts.nl
- Sklepy są zobowiązane uwzględnić w cenie swoich produktów podatek i inne dodatkowe koszty. Jeśli sklep nie zawiadamia o tych kosztach, klient nie ma obowiązku ich opłacać – mówi Faye-Lund.
- Nowe przepisy przenoszą odpowiedzialność na sklepy – dodaje Ragnar Wiik z Forbruker Europa.
Urząd celny zwraca koszty
Tollvesenet informuje, że jeśli klient udowodni, że niepotrzebnie musiał ponieść dodatkowe koszty, to Urząd zwróci koszt opłaty celnej.
Aby otrzymać zwrot kosztów, należy pokazać rachunek wystawiony przez sklep, a nie koszty, które narzucił na nas przewoźnik.
foto: wikipedia.org
Zwrot u przewoźnika
VAT nie jest najwyższym kosztem jaki możemy ponieść za paczkę. Koszty za usługę związane z opłatą VAT są często wielokrotnie wyższe niż sam podatek i nie są nałożone przez Tollvesenet, tylko przez przewoźnika.
- Spedytor musi otrzymać zapłatę za wykonaną usługę, dlatego nie można żądać zwrotu pieniędzy za dodatkowe koszty. Można jedynie chcieć zwrotu podatku – mówi Therese Wilhelmsen Sund, szef komunikacji w DHL.
DHL jest zdania, że działają według przepisów i czekają na jaśniejsze wskazówki z Tollvesenet.
Czy spotkaliście się z taką sytuacją? Jak rozwiązaliście sprawę dodatkowych kosztów związanych z wykonaniem usługi?
Źródło: dinside.no
Zdjęcie frontowe: fotolia.com - royalty free
Reklama
To może Cię zainteresować
11-03-2015 12:31
1
0
Zgłoś
11-03-2015 08:04
0
-3
Zgłoś
10-03-2015 23:52
0
-2
Zgłoś
10-03-2015 23:14
0
-1
Zgłoś
10-03-2015 23:10
2
0
Zgłoś
10-03-2015 23:05
3
0
Zgłoś