Strona korzysta z plików cookies

w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Przejdź do serwisu
Transport i komunikacja

Bane Nor hałasuje – Bane Nor płaci. Miliony koron na hotele dla niewyspanych mieszkańców

Monika Pianowska

07 stycznia 2018 08:00

Udostępnij
na Facebooku
Bane Nor hałasuje – Bane Nor płaci. Miliony koron na hotele dla niewyspanych mieszkańców

Stacja kolejowa w Ski będzie jednym z punktów końcowych Follobanen. wikimedia.org/ fot. Trond Strandsberg/ CC BY-SA 3.0

Norweskie koleje państwowe starają się dowieść, że zależy im na komforcie nie tylko pasażerów pociągów, ale i osób zamieszkujących okolice przy torach. Świadczą o tym chociażby raporty z wydatków przy okazji budowy największego projektu przewoźnika, linii Follobanen.
Jak informuje samo Bane Nor, od 2015 roku norweskie koleje wydały już około ośmiu milionów koron na noclegi dla osób, którym przeszkadzał hałas dobiegający z terenów remontu. Kwota najpewniej będzie rosła, ponieważ planowany termin zakończenia budowy torów to koniec 2021 roku.

„Nie mogę spać, bo mieszkam przy torach

Kiedy budowa linii Follobanen zostanie sfinalizowana, podróż między Ski a stolicą Norwegii skróci się o połowę, i tym samym pasażerowie oszczędzą 11 minut. Podczas gdy sprawny transport okoliczni mieszkańcy uważają za powód do radości, to nocne hałasy podczas robót przy torach spędzają im sen z powiek.

Naprzeciw potrzebom Norwegów – a według danych przewoźnika wzdłuż Follobanen znajduje się aż 20 tysięcy domostw zamieszkałych przez około 65 tysięcy osób – wyszło samo Bane Nor, proponując alternatywne zakwaterowanie na czas remontów na danym odcinku powstającej trasy. Otrzymało je jednak poniżej 3 proc. mieszkańców terenów między Oslo a Ski, ponieważ tylu z nich było najbardziej narażonych na szkodliwy poziom hałasu.

Follobanen - linia kolejowa pomiędzy Oslo i Ski w Norwegii. Jej budowa trwa od 2015 roku, a końcowa długość ma wynieść 22,5 kilometra. Będzie biegła równolegle do Østfoldbanen i została zaprojektowana do obsługi pociągów z prędkością 200 km/h. Większość połączenia powstanie w tunelu.

Ten moduł wyświetla się tylko na wersji dla telefonów
Reklama
Tym sposobem między 2015 a 2017 rokiem na hotele, hostele i pokoje gościnne Bane Nor i tak wydało ponad 8 milionów koron z państwowego budżetu. W ciągu minionych dwunastu miesięcy było to natomiast 3,6 milionów koron za 3 tysiące noclegów.

W konsekwencji powstawania Follobanen zdarzały się jednak rachunki na inne cele, jak na przykład mycie brudnych samochodów. Przewoźnik do tej pory zgodził się zapłacić 150 tysięcy koron za usunięcie pyłu z aut osób mieszkających po sąsiedzku z torami.
Te kwoty to jednak kropla w morzu całkowitego kosztu budowy Follobanen, szacowanego na 26 miliardów koron.
Reklama
Gość
Wyślij
Reklama
Facebook Messenger YouTube Instagram TikTok