Fakt, że rząd zdecydował się obecnie nie udzielać norweskiemu dodatkowego wsparcia niezbędnego do zachowania płynności finansowej Norwegian ocenił jako bardzo rozczarowujący.
stock.adobe.com/ fot. Gudellaphoto/ tylko do użytku redakcyjnego
W trzecim kwartale 2020 roku linie lotnicze Norwegian straciły 980 milionów koron, podaje raport opublikowany 10 listopada przez spółkę. Chociaż w pandemicznej rzeczywistości, która boleśnie odbija się na branży lotniczej i turystycznej od kilkunastu tygodni, kiepski wynik był do przewidzenia, sytuacja robi się dla norweskiego przewoźnika coraz bardziej dramatyczna.
9 listopada bowiem władze kraju fiordów mimo kryzysu odmówiły rodzimym liniom kolejnego zastrzyku finansowego, kiedy Norwegian poprosił o kilka miliardów koron wsparcia. Obecnie w mediach głośno spekuluje się już nawet o nadchodzącym bankructwie norweskiego przewoźnika.
Ponad 90 proc. gorsze wyniki
Podczas gdy w trzecim kwartale 2019 roku z usług Norwegiana skorzystało 6,3 mln pasażerów, dzięki czemu przewoźnik osiągnął zysk w wysokości 1,67 miliarda koron, w tych samych miesiącach bieżącego roku obsłużył niecały milion pasażerów, co oznacza spadek o 91 proc. Firma pisze w raporcie kwartalnym, że spośród 140 samolotów należących do floty, przeciętnie mniej niż 25 z nich było w ruchu w ciągu minionych trzech miesięcy.
Odkąd w kraju fiordów ogłoszono obostrzenia w związku z epidemią koronawirusa, norweski przewoźnik skorzystał z pomocy finansowej od państwa, przyjmując zarówno zapomogę, jak i pożyczkę. Teraz jednak norweski rząd nie przystał na prośbę o wsparcie, argumentując swoją decyzję m.in. tym, że pomagając liniom, mógłby zakłócić zdrową konkurencję w branży lotniczej. Z odmową spotkał się również nowy gracz na rynku, Braathen – przewoźnik potrzebował z państwowego budżetu pieniędzy „na start”.
„Jak pięścią w brzuch”
Fakt, że rząd zdecydował się obecnie nie udzielać norweskiemu dodatkowego wsparcia niezbędnego do zachowania płynności finansowej Norwegian ocenił jako bardzo rozczarowujący. Dyrektor generalny linii, Jacob Schram, w komunikacie prasowym odmowę władz uznał za cios i niesprawiedliwy krok, kiedy zagraniczni konkurenci, jak Lufthansa, AirFrance czy KLM, otrzymują miliardy od władz swoich krajów.
– Kraje te dostrzegły znaczenie zabezpieczenia własnej infrastruktury, miejsc pracy i turystyki we własnym kraju. Nazywamy się Norwegian, jesteśmy Norwegami, jesteśmy częścią Norwegii, a Norwegia jest częścią nas – powiedział Schram w rozmowie z norweską prasą.
Poniżej: Jacob Schram pełni funkcję szefa Norwegiana od początku 2020 roku.
Według prezesa firma przyczynia się do utrzymania 24 tys. miejsc pracy w Norwegii i generuje ogólną wartość na poziomie około 18 miliardów koron rocznie, co samo wskazywałoby, że dalsze wsparcie dla firmy byłoby dla Norwegii inwestycją opłacalną społecznie i ekonomicznie.
Tymczasem po rozczarowującym komunikacie od rządu
Norwegian z braku wyboru ogłosił odesłanie na permittering kolejnych 1600 pracowników w kraju fiordów i uziemienie 15 z 21 samolotów, które ostatnio jeszcze kursowały w powietrzu. Przed kryzysem koronowym linie zatrudniały ponad 10 tys. pracowników, ale w ciągu najbliższych kilku miesięcy zostanie ich tylko około 600. Jako główny cel norweski przewoźnik traktuje teraz utrzymanie w ruchu sześciu samolotów na trasach krajowych.
Szef Norwegiana nie wyklucza bankructwa
W poniedziałek rano Jacob Schram spotkał się z prasą. Na pytanie, jak duże jest obecnie ryzyko bankructwa, prezes odpowiedział: – Nie wykluczam teraz niczego: ani upadłości, ani zwolnień. Nie mogę wykluczyć żadnych scenariuszy. Sytuacja jest wymagająca, nie ma co do tego wątpliwości. Podkreślił, że firma potrzebuje pomocy, aby przetrwać zimę.
Jednocześnie okazuje się, że rząd przedłuży program gwarancji kredytowych dla lotnictwa, wydłużając okres obowiązywania i karencji. Projekt ruszył 19 marca i opiewa na nawet 6 miliardów koron, z czego 3 miliardy zarezerwowano Norwegiana, 1,5 dla SAS, a pozostałe 1,5 dla Widerøe i innych linii lotniczych. Wydłużenie okresu wypłaty pozwoli na udostępnienie wszelkich nieprzydzielonych środków po wiosnę.
11-11-2020 06:36
7
0
Zgłoś
10-11-2020 21:21
8
0
Zgłoś
10-11-2020 21:04
0
-6
Zgłoś