Aby przetestować wszystkie systemy, początkowo na trasie między Herøya a Brevik na jego pokładzie będzie się jednak znajdować zredukowana załoga.
Yara/ materiały prasowe/ fot. Knut Brevik Andersen/Wilhelmsen Ship Service
Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, pierwszy na świecie autonomiczny, a zarazem bezemisyjny statek towarowy wyruszy w dziewiczy rejs jeszcze przed końcem bieżącego roku. Yara Birkeland, wykonany na zamówienie producenta nawozów – firmy Yara International AS – odbędzie swoją pierwszą podróż między dwoma norweskimi miastami.
Aby przetestować wszystkie systemy, początkowo na trasie między Herøya a Brevik na jego pokładzie będzie się jednak znajdować zredukowana załoga. Finalnie wszystkie manewry autonomicznego kontenerowca będą monitorowane z trzech lądowych centrów kontroli danych, pisze CNN. Wszystkie operacje załadunku, rozładunku i cumowania również będą ostatecznie działać przy użyciu autonomicznej technologii, zapewnia w rozmowie z portalem Jon Sletten, kierownik fabryki Yara.
Ma odciążyć transport drogowy i zmniejszyć zanieczyszczenia
Yara Birkeland został zaprojektowany w 2017 roku w celu zmniejszenia emisji tlenków azotu, gazów cieplarnianych i dwutlenku węgla, a także przeniesienia ładunków z dróg do morza. Jego budową zajęła się stocznia VARD, a w projekt zaangażowała się także spółka Kongsberg Maritime.
Kontenerowiec Yara Birkeland pierwotnie miał wypłynąć już w zeszłym roku, ale pandemia covid-19 w połączeniu z wyzwaniami logistycznymi opóźniła jego start.
Yara/materiały prasowe
Ten pierwszy na świecie autonomiczny statek towarowy na prąd będzie w stanie przetransportować na raz 103 kontenery i osiągnąć prędkość maksymalną 13 węzłów. Jak powiedział Sletten, zasili go natomiast akumulator o mocy 7 MWh i pojemności „około tysiąca razy większej niż jeden samochód elektryczny”.
Kontenerowiec Yara Birkeland pierwotnie miał wypłynąć już w zeszłym roku, ale pandemia covid-19 w połączeniu z wyzwaniami logistycznymi opóźniła jego start. Nie jest to pierwszy autonomiczny statek – pionierski bezzałogowy prom zwodowano w Finlandii w 2018 r. – ale jest za to pierwszy autonomiczny i w pełni elektryczny kontenerowiec, zapewniają jego producenci.
07-09-2021 13:42
0
0
Zgłoś