Strona korzysta z plików cookies

w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Przejdź do serwisu

Pozostało jeszcze:

6
DNI

do zakończenia rozliczeń podatkowych w Norwegii

Rozlicz podatek

Transport i komunikacja

Pionierski bezzałogowy i elektryczny kontenerowiec odbył pierwszy rejs. Będzie pływał po wodach Norwegii

Monika Pianowska

22 listopada 2021 13:17

Udostępnij
na Facebooku
Pionierski bezzałogowy i elektryczny kontenerowiec odbył pierwszy rejs. Będzie pływał po wodach Norwegii

Podczas dziewiczego rejsu Yara Birkeland przepłynął z Horten do Oslo. Yara/ materiały prasowe

Ma 80 metrów długości, jest zasilany akumulatorem o pojemności 6,8 MWh i może przenosić do 3200 ton przy maksymalnej prędkości 15 węzłów – pierwszy na świecie całkowicie elektryczny i autonomiczny statek towarowy odbył w Norwegii swój dziewiczy rejs. 18 listopada Yara Birkeland, tym razem jeszcze z załogą, popłynął po stołecznym fiordzie.
Dzięki bezemisyjnemu dziecku firm Yara i Kongsberg będzie można uniknąć 40 tys. podróży ciężarówkami z silnikami Diesla. Plan zakłada wykorzystanie statku do przewozu chemikaliów i nawozów z zakładu produkcyjnego Yara w Porsgrunn do Brevik, co znacznie zmniejszy emisje NOx i CO2, pisze Yara w komunikacie prasowym.
Yara Birkeland's Voyage from Horten to Oslo

Pełna autonomia za dwa lata

Podczas dziewiczego rejsu Yara Birkeland przepłynął z Horten do Oslo, oddalonego o około 70 km. Na pokładzie znalazł się m.in. premier Jonas Gahr Støre, obecny podczas prezentacji kontenerowca. Yara Birkeland rozpocznie działalność komercyjną w 2022 roku i odbędzie dwuletni okres testowy wraz z projektem certyfikacji pojazdu autonomicznego. Firma Kongsberg będzie odpowiedzialna za integrację czujników i innych systemów do autonomicznej nawigacji, jak również fazę zdalnej obsługi.
Yara Birkeland został zaprojektowany w 2017 roku w celu zmniejszenia emisji tlenków azotu, gazów cieplarnianych i dwutlenku węgla, a także przeniesienia ładunków z dróg do morza. Jego budową zajęła się norweska stocznia VARD.
Reklama
Gość
Wyślij
Reklama
Facebook Messenger YouTube Instagram TikTok