Strona korzysta z plików cookies

w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Przejdź do serwisu
Transport i komunikacja

Ponad 20 tys. kierowców ciężarówek z zakazem dalszej jazdy: efekty kontroli Statens vegvesen

Natalia Szitenhelm

13 stycznia 2021 09:26

Udostępnij
na Facebooku
Ponad 20 tys. kierowców ciężarówek z zakazem dalszej jazdy: efekty kontroli Statens vegvesen

W 2020, mimo trwającej pandemii, przeprowadzono więcej kontroli niż w 2019. materiały prasowe statens vegvesen

Źle zabezpieczone i zbyt ciężkie ładunki, niesprawne technicznie pojazdy, a także naruszenia przepisów dotyczących czasu jazdy i odpoczynku - to efekty prawie 80 tys. kontroli pojazdów ciężarowych przeprowadzonych w 2020 przez Zarząd Dróg i Autostrad. Inspektorzy Statens vegvesen nieprawidłowości wykryli podczas prawie połowy inspekcji, a ponad 22 tysiącom kierowców zakazano dalszej jazdy.
Statens vegvesen w komunikacie z 11 stycznia informuje, że mimo pandemii koronawirusa i związanych z nią restrykcji w ubiegłym roku udało się przeprowadzić więcej kontroli niż w 2019. Dwa lata temu sprawdzono 77 734 pojazdy ciężarowe, w 2020 - 79 042 pojazdy.

Wiedzą, kogo sprawdzić

Nieprawidłowości wykryto podczas 36 778 kontroli, co stanowi ok. 46,5 proc. wszystkich przeprowadzonych inspekcji. Jak jednak podkreśla Statens, nie oznacza to, że połowa wszystkich ciężarówek, które jeżdżą po norweskich drogach, jest niesprawna technicznie. - Większość pojazdów ciężarowych jest sprawna, wszystko z nimi w porządku. To, że u tak wielu wybieranych do kontroli [ciężarówek - przyp. red.] wykryto nieprawidłowości, pokazuje, że wybieramy właściwe pojazdy. W ciągu roku nasze punkty kontrolne odwiedza około 500 tys. samochodów ciężarowych. Z tej liczby wytypowaliśmy 79 042 do dokładniejszej kontroli, podczas gdy większość kierowców mogła kontynuować jazdę. Nie chcemy opóźniać przejazdów tych kierowców, u których wszystko jest w porządku, ale powstrzymać tych, którzy nie przestrzegają prawa i przepisów, mogą więc stanowić zagrożenie dla siebie i innych użytkowników dróg - tłumaczy szef działu Statens vegvesen, Kjetil Wigdel.
Kjetil Wigdel z Zarządu Dróg i Autostrad

Kjetil Wigdel z Zarządu Dróg i Autostrad materiały prasowe statens vegvesen

Zakaz dalszej jazdy

Kontrole przeprowadzone przez Zarząd Dróg wykryły poważne naruszenia zasad bezpieczeństwa. Z tego powodu 22 066 kierowców otrzymało zakaz dalszej jazdy, dopóki nie dokonają stosownych napraw w pojeździe, a także nie zastosują się do przepisów prawa drogowego. 12 tys. osób z tej grupy nie mogło kontynuować jazdy z powodu zbyt ciężkiego lub źle zabezpieczonego załadunku. 316 kierowców nie mogło ruszyć w dalszą podróż z powodu złego stanu opon. Statens vegvesen grzywnę za naruszenie przepisów nałożyło w sumie na 3574 kierowców. W 2 tys. przypadków kontrole wykazały naruszenie czasu jazdy i odpoczynku. - Ci, którzy oszukują, jeśli chodzi o czas jazdy i odpoczynku, również uzyskują nielegalną przewagę w porównaniu do tej konkurencji, która przestrzega przepisów - dodaje Wigdel.

Po maksymalnie 4,5 godz. jazdy należy zrobić 45-minutową przerwę. Czas przerwy można dzielić, np. po 2,5 godz. jazdy należy wykorzystać 15 min. przerwy, a po następnych dwóch - 30 minut przerwy. Łącznie w ciągu dnia nie można przekraczać 9 godz. jazdy. Dwa razy w tygodniu dzienny czas jazdy można wydłużyć do dziesięciu godzin. ~Statens vegvesen

Wyższe mandaty, częstsze kontrole

W 2019 Norwegia wprowadziła bardziej restrykcyjne przepisy obowiązujące kierowców samochodów ciężarowych. Ustanowiono m.in. konkretne wymagania dotyczące stosowanego zimą ogumienia, zwiększono też wysokość mandatów, które grożą nieprzestrzegającym prawa kierowcom. Zmiany w przepisach podyktowane były wieloma często tragicznymi wypadkami drogowymi z udziałem zagranicznym samochodów ciężarowych. Do większości tych zdarzeń doprowadził właśnie zły stan techniczny pojazdu czy opon ciężarówek.
Reklama
Gość
Wyślij


Reklama
Facebook Messenger YouTube Instagram TikTok