Z Oslo do Bergen w 30 minut? Tak, dzięki kolei pneumatycznej
W takiej tubie przemieszczać się będą kapsuły Hyperloop. Fot. Kevin Krejci / Flickr.com / Attribution 2.0 Generic (CC BY 2.0)
W skrócie technologia opiera się na hermetycznie szczelnych kapsułach poruszających się w tubie z ciśnieniem, takim jak to na Marsie. Zmniejszy to opór powietrza, a co za tym idzie pozwoli osiągnąć dużą prędkość przy niskim zużyciu mocy. Kompresory umieszczone w kapsułach będą zasysać powietrze z przodu, a wypuszczać je z tyłu. Stworzy to swego rodzaju poduszkę, która napędzi wagoniki. Energia potrzebna do napędzenia kapsuł będzie pozyskiwana dzięki panelom słonecznym zainstalowanym na tubach.
Hyperloop idealny dla Norwegów?
– Norwegia zapewnia korzystne warunki dla tej technologii. Nie występują tu trzęsienia ziemi, które mogą uszkodzić tuby. Zamknięty system rur powinien być także łatwiejszy w obsłudze przy niskich temperaturach. Jest tu także dużo miejsca pod budowę kolei pneumatycznej, nie mówiąc już o pieniądzach na jej realizację – zaznacza Eirik Newth, norweski astrofizyk.
Tego samego zdania jest także norweski minister transportu Ketil Solvik-Olsen.
– Z zainteresowaniem śledzimy rozwój technologii Hyperloop. Ponieważ projekt jest jeszcze w fazie eksperymentalnej, ciężko jest stwierdzić, czy to rozwiązanie będzie korzystne dla Norwegii. Pomimo tego założenie wydaje się być bezpieczne i opłacalne, więc naturalnym jest że rozważamy wprowadzenie go w Norwegii – stwierdza minister.
Finlandia, Szwecja i Estonia gotowe na kolej pneumatyczną
– Finlandia jest gotowa na Hyperloop. Podobnie Szwecja i Estonia. Razem możemy stworzyć komunikacyjny złoty trójkąt, którego będzie nam zazdrościć cały świat – twierdzi prezes fińskiej Izby Handlowej, Risto Penttilä.
Alternatywa dla tradycyjnych środków transportu?
– Kiedy plan budowy kalifornijskiego „szybkiego pociągu” został przyjęty, byłem, tak jak wiele innych osób, dosyć rozczarowany. Jak to jest, że w Dolinie Krzemowej zbudowany zostanie pociąg „pocisk”, który jest nie tylko jednym z najdroższych rozwiązań ale i najwolniejszych na świecie? – dziwi się Musk.
W ocenie południowoafrykańskiego filantropa technologia, którą opracował, będzie bezpieczniejsza, szybsza, niezależna od pogody i bardziej ekologiczna, w porównaniu do standardowych form komunikacji.
To może Cię zainteresować
27-06-2016 17:25
3
0
Zgłoś
26-06-2016 11:58
0
-5
Zgłoś